SMHs Studiebesök på Hällered

På lördagsförmiddagen den 16 mars samlades vi utanför portarna på Volvo provbanas parkering. Jag tror att vi alla var förväntansfulla och undrade vad den här dagen skulle bjuda på. Klockan blev tio och vi fick gå in genom grindarna. Vi fick först en presentation av våra guider för dagen Thomas och Mikael, de berättade för oss om Hällered och dess testbanor. Hällered har 15 olika testbanor, som höghastighets, komfort och Rough road bana. Det är ca 300 personer fast stationerade där och de jobbar i sjudagarsskift. De kör i cykliska banor för att testa fordonen och få ett bra resultat. Efter presentationen blev det fika med smörgåstårta och dricka till. Vi gick sedan ut till en stor blå buss som vi åkte på rundvandring med under dagen. Vi började färden mot backbanorna och tog oss upp för en brant backe och kom upp till en rondell, när vi sedan åker ner för en ännu brantare backe med 20% lutning kändes det i magen. Sedan fortsatte vi på landsvägsbanan och åkte förbi Äspingtorp ett litet rött torp som ligger inne på området. Stugan har bevarats som den var både på insidan och utsidan. En medlem som var med på rundvandringen berättade att hans förfäder har bott och arbetat som dagsverkare där. Vi kom sedan fram till höghastighetsbanan där de som ville fick åka med i personbilar runt på banan. Det är en oval på 6,2 kilometer där bilarna kör i upp till 250 km/h, suven som jag åkte med gick i dryga 200 km/h och ett varv gick väldigt snabbt. Det var en annorlunda upplevelse att åka på en väg som lutade så mycket. Efter det gick vi in och satte oss i bussen igen, vi fick även åka buss på ovalen och fortsatte sedan vår tur på området. Vi åkte förbi saltduschen där fordonen åker igenom en dimma med saltvatten och ett bad med saltvatten, sedan åker de på en grusväg för att se om det kommer fram någon korrosion. Vi fortsatte runt på området och åkte bredvid en lastbil som körde längst en slinga med kullersten och annat ojämnt väglag. De som ville fick sedan åka med i den nya lastbilen, ett 40 tons ekipage och känna hur mycket det skakade i hytten. När vi åkte bredvid lastbilen såg det ut som att det skakade väldigt mycket och att lasten hoppade. Men när man satt i lastbilen kändes det inte alls lika mycket. Sen fortsatte vi med bussen till en handlingsbana, den skulle likna en typisk landsväg och delar av den är kopierade från 180an mellan Hedared och Alingsås. Nästa bana som vi kom till var en komfortbana, den hade ojämnheter som brunnslock, omasfalterad väg med skarvar och så vidare. Ett exempel på vad de gör är att de kör med lastbilarna på en cyklisk livslängdsbana i 6000 varv och sedan plockar de ner allt och analyserar hur det ser ut. Vi fick sen se lite av ”ljudbanan” där de har mikrofoner och lyssnar på hur högt lastbilarna och bussarna låter. Sedan åkte vi tillbaka till entrén och dagens rundtur var över. Vi hade fått se väldigt mycket av provbanan och jag fick se och uppleva mer än vad jag förväntat mig, det var en väldigt lyckad aktivitet.

(Bilderna på fordonen är tagna från nätet)